De 3 belangrijkste kanalen om stagiairs te bereiken

26/06/18

Studenten gebruiken grofweg drie routes om een stage te vinden.  Als je weet waar je studenten bereikt en hoe je dit doet, dan kun je gericht beïnvloeden.  Wij geven je een een korte beschrijving van deze routes.

 

1: Het eigen netwerk

Voor veel studenten een betrouwbaar kanaal. Wel een beperkt kanaal. Studenten zijn nog jong en hebben nog geen breed netwerk met 1500 plus linkedincontacten en een uitpuilende rolodex.  Dat is wel snel aan het veranderen. De mogelijkheden om kennis en ervaring uit te wisselen via internet nemen exponentieel toe. Hierdoor groeit het het persoonlijke netwerk van studenten snel. Sociale media is de rolodex van nu. Toegang tot dat netwerk is daarom steeds interessanter om te benutten bij het verspreiden van stagekansen.

Aanbevelingen uit het eigen netwerk (‘word of mouth’) zien studenten vaak als een betrouwbare route. Het beste wat je kunt doen is ervoor zorgen dat de studenten die jij spreekt op bijvoorbeeld bedrijvendagen, of die komen stagelopen, een geweldige ervaring hebben. Door van een student een ambassadeur voor jouw bedrijf te maken kun je snel aan populariteit winnen in het netwerk.

2. Internet

De eerste plek waar studenten op zoek gaan naar een stageplek. Dat is geen nieuws denk ik. Er is wel een belangrijk punt: Het internet verteld je alleen wat je vraagt. Zorg er dus voor dat je weet op welke keywords, zoektermen en combinaties van zoektermen studenten zoeken die jij wilt bereiken.  Je kunt die keywords ook inzetten om gerichte advertenties te plaatsen op jouw zoektermen.  Let wel op; het internet is groot en van iedereen. Je komt dus al snel in een ‘post and pray’ situatie; je vacature is een soort flessenpost die je in de digitale zee smijt en dan maar bid om sollicitaties.

Het internet is groot en van iedereen. In die zee van mogelijkheden kom je al snel in een ‘post and pray’situatie.

Toch flessenpost versturen? Natuurlijk! Dat de kans op een match steeds kleiner wordt niet dat het een heilloze missie is.  Vergeet dan niet de grote vacaturesites: Linkedin, Indeed, Nationale Vacaturebank. Dit zijn de drie meestgebruikte kanalen voor starters en studenten om bedrijven te vinden. Zorg ervoor dat je daar zichtbaar bent. Die vacatures duiken ook weer op in zoekresultaten op Google. Weet ook hoe je een slimme vacature schrijft. En zet de vacature op sociale media zoals Linkedin en Facebook niet alleen op je eigen tijdlijn. Zet ze bijvoorbeeld in eenspeciale Linkedingroep. of op speciale facebookgroepen. Zo hebben studenten op een aantal opleidingen een eigen online platform waarlangs ze onder andere stagekansen en ervaringen uitwisselen.  Studenten van de afdeling Horeca aan het Novacollege hebben bijvoorbeeld een hele actieve Facebookgroep. Studenten Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam hebben zo’n Facebookgroep. Studenten van Inholland hebben op hun beurt weer een actieve Linkedingroep. Voor mediastages bereik je bijvoorbeeld direct een hoop mensen via Mediaborrel Stage. De voorbeelden zijn legio. Superhandig bovendien. Je bereikt zo immers direct precies de doelgroepen die je met jouw stagevacature wilt bereiken.

3. School

De school is nog altijd belangrijk voor studenten om stageplekken te vinden. De school krijgt een behoorlijk slechte beoordeling als het gaat om het ondersteunen van de student bij het vinden van een stageplek. Verzinnen we niet zelf, stond in de Nationale Studenten Enquete.En ja, de meeste scholen laten studenten tegenwoordig vrij bij het vinden van een plek. Maar de school heeft wel een eigen netwerk, een netwerk dat de student bovendien als betrouwbaar beschouwt. Als je als bedrijf op een lijst van de opleiding terechtkomt, dan heb je iets goeds gedaan (zo is de gedachte bij studenten).

Olaf (student Technische Bedrijfskunde aan de HVA) verteld hierover:

De lijst van school is onoverzichtelijk, ongesorteerd en je moet alle ingevoerde bedrijven handmatig napluizen om te kijken wat voor bedrijf er achter die letters op dat excelsheet verborgen gaat. Toch doe ik dit omdat ik weet dat bedrijven niet zomaar op die lijst komen.

Samengevat

Wij geloven dat je aandacht voor jouw stagevacature(s) vooral afdwingt met kwaliteit, niet met een vacature plaatsen en ‘bidden’ voor sollicitanten alleen. Die tijd is echt voorbij. We leven in een ‘kandidaatgedreven’ arbeidsmarkt met steeds minder mensen die zelf actief zoeken. Veel meer studenten worden benaderd of worden getriggert door leuke dingen zie ze (online) tegenkomen. Zorg er dus voor dat jouw stages opvallen met een leuke, aantrekkelijke vacature. Maar zorg er ook voor dat de stages qua inhoud de leukste, meest leerzame, meest aantrekkelijke zijn van allemaal. Zo bouw je aan een reputatie waarmee studenten al bij het zien van jouw bedrijfsnaam op de sollicitatieknop drukken. Omdat je vacature er top uitziet, maar ook omdat zij lezen en horen over de geweldige ervaringen van andere studenten bij jouw bedrijf. Let op: Deze reputatie vereist continue aandacht en een slimme strategie, het hele jaar door en op alle kanalen; het netwerk van studenten, internet en scholen.

Hoe je wint op kwaliteit? Hoe je een stagevacature maakt die echt aansluit op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep?

Neem contact met ons op! Dan helpen we je graag verder.

Waar wacht je op?

Andere berichten

Stagebureau maakt een tussenstop.

24/09/18

Stagebureau op RTL 4

14/09/18
Ik ga akkoord met de privacyverklaring